آشنایی با مفاهیم حسابداری

آشنایی با مفاهیم حسابداری

آشنایی با مفاهیم حسابداری

 

حسابداری یعنی فن ثبت , طبقه بندی و تلخیص فعالیت های مالی یک موسسه در قالب اعداد قابل سنجش به پول و تفسیر نتایج حاصل از آن . مجموعه قوانین و قواعدی که با استفاده از آن ها بتوان اطلاعات مالی یک موسسه را گردآوری , طبقه بندی و در قالب گزارشات حسابداری برای اشخاص ذینفع ارائه داد را حسابداری می گویند .

تعریف حسابدار : کسی که متخصص در امورمالی بوده و انواع گزارش های مالی موسسات را تهیه کند .

 تعریف حسابرسی : رسیدگی به حساب ها برای کشف هر گونه تقلب و سواستفاده احتمالی و اظهار نظر نسبت به صورت های مالی

ترازنامه

ترازنامه یا بیلان عبارت است از صورتی که وضع مالی یک مؤسسه را در یک تاریخ معین نشان می‌ دهد. ترازنامه در حقیقت همان معادله حسابداری است که به آن صورت وضعیت مالی نیز گفته می‌ شود. ترازنامه صورتی از مایملک و بدهی‌ های یک مؤسسه می‌ باشد. یا بعبارت دیگر ترازنامه یک گزارش یا صورت مالی است که در آن ارتباط دارایی ها و بدهی ها و سرمایه به ترتیبی گزارش می‌ شود که برای صاحبان مؤسسه، بستانکاران و سایر اشخاص علاقه‌مند به امور مالی مؤسسه مفید باشد. ترازنامه به معادله حسابداری (یعنی: دارایی = بدهی + سرمایه) شباهت کامل دارد.

دفتر روزنامه

دفتر روزنامه، دفتری است که معاملات و عملیات‌ های مالی یک مؤسسه بطور روزانه و به ترتیب تاریخ وقوع در آن ثبت می‌ شود.باید قبل از ثبت رویداد های مالی در دفتر روزنامه، ابتدا آن‌ ها را تجزیه و تحلیل کنیم؛ که این موارد عبارتند از:

تاریخ معامله
حساب بدهکار
حساب بستانکار
شرح مختصر معامله

دفتر کل

دفتری است که حساب‌ های ثبت شده در دفتر روزنامه به آن انتقال داده می‌ شود و هر حساب دارای صفحه‌ ای مجزا و مخصوص بخود می‌ باشد.

حسابداری امروزه دارای چند اصول زیر است :

اهداف گزارشگری مالی
خصوصیات کیفی اطلاعات مفید
مفروضات و اصول حسابداری
اجزای گزارش مالی شامل چگونگی نمایش و طبقه‌بندی اطلاعات
اصول و روش‌ های محاسبه اطلاعات مالی

برای مشاوره و مطلع شدن از اصول حسابداری میتوانید با حساب گوهر در ارتباط باشید ، حساب گوهر بهترین خدمات را در اختیار شما قرار خواهند داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

div#stuning-header .dfd-stuning-header-bg-container {background-image: url(http://hesabgohar.ir/wp-content/uploads/2017/04/slider.jpg);background-size: initial;background-position: top center;background-attachment: initial;background-repeat: no-repeat;}#stuning-header div.page-title-inner {min-height: 650px;}