انواع حسابداری و حساب

انواع حسابداری و حساب

تعاریف حسابداری

پیش تر در ارتباط با انواع حسابداری و حساب صحبت شد اما مساله ی مهمی که وجود دارد این است که حساب داری تعاریف متفاوت و مختلفی دارد که می توانید نقش آن ها را در شرکت ها ، موسسات و سیستم های مالی و مالیاتی کشوذ ببینید . به طور کلی ، حساب داری ، علوم و فنون مربوط به اعداد و ارقام است که می تواند سیسیتم مالی یک مجموعه را به کمک آن کنترل و مدیریت کرد .

انواع حساب داری

حساب های موقتی

حساب های موقتی یکی از انواع حسابداری و حساب است که حساب های اسمی نیز خوانده می شوند . به آخر رسیدن و پایان یافتن دوره های مالی ، بسته شدن حساب های موقتی و اسمی را به دنبال دارد . علت این که به این حساب ها موقتی و یا اسمس گفته می شود این است که : این حساب ها فقط در یک دوره ی مالی و فصل مالی مشخصی طبقه بندی و شروع شده و در زمان مشخصی به پایان می رسند . پس حساب های اسمی ، نام و توصیف مناسبی است برای این نوع از حساب و حساب داری .

 

همان طور که پیش تر گفته شد باقی مانده ی این حساب ها به حساب سود  زیان های باقی مانده نام گذاری می شوند . این حساب ها می توانند از یک دوره ی مالی به دوره ای دیگر منتقل شوند و انتقال پیدا کنند .

 

حساب های مخلوط

حساب های مخلوط نوعی از حساب ها هستند که مخلوط و تلفیقی از حساب های دائمی و موقتی هستند . در هنگام پایان یافتن دوره های مالی مخصوص ، قسمتی که از حساب های مخلوط باقی مانده است را از آن جدا می کنند و بقیه و مابقی را جزو حساب های دائمی به حساب می آورند . یکی از مواردی که جزو حساب های مخلوط قرار می گیرند ، پیش پرداخت های هزینه هستند .

 

تعاریف و الحاقات حساب داری

هزینه چیست ؟

هزینه مبلغی است که برای کسب درآمد ، خرج می شود . از نگاه دیگر ، هزینه ، تمام کسب درآمدی است که به منظور خاصی خرج شود .

در تعریف کلی درباره ی هزینه باید گفت که ، رقمی می تواند هزینه باشد که مربوط به یک دوره ی مالی مشخص باشد و این که موجب کاهش سود کلی این دوره و فصل مالی شده باشد .

درآمد چیست؟

درآمد دقیقا به مبلغی گفته می شود که از از فروش محصولات و یا ارائه ی خدمات عاید یک موسسه ی مالی می شود . و مبلغی جدای از هزینه ها است . درآمد ها انواع مختلفی دارند که یک نوع آن درآمد نقدی است که موجب افزایش گردش مالی و حساب مالی می شود .

یک نکته ی مهم در ارتباط با درآمد ها این است که هر وجه نقد و هم چنین پول نقدی که عاید شرکت  گردش مالی شرکت می شود به معنی درآمد نیست . بعضی وقت ها افزایش در حساب ها به دلیل سرمایه گذاری های مجدد صاحبان سرمایه است که باید از درامد واقعی جدا شود .

دارایی چیست ؟

دارایی ، تمام اموال و حقوق مالی مربوط به یک موسسه و یا شرکت مالی است که قابل تقویم باشد است . این تعریف ، دارایی ، تمام اموال مشهود و قابل نوجه و لمس است که اعم از : موجودی نقد ، ملزومات ، اثاثیه و . . . است . دارایی به 5 گروه تقسیم می شوند که عبارت اند از : دارایی های جاری ، سرمایه گذاری های بلند مدت ، دارایی های ثابت ، دارایی های مشهود ، سایر دارایی ها .

دارایی جاری : این دارایی ها ، دارایی هایی هستند که انتظار می رود در طول یک سال یا یک دوره ی مالیاتی از تاریخ تنظیم مالیاتی ، به وجه نقد تبدیل ، یا مصرف و یا به فروش برسد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

div#stuning-header .dfd-stuning-header-bg-container {background-image: url(http://hesabgohar.ir/wp-content/uploads/2017/04/slider.jpg);background-size: initial;background-position: top center;background-attachment: initial;background-repeat: no-repeat;}#stuning-header div.page-title-inner {min-height: 650px;}