فرق حسابداری و حسابرسی

فرق حسابداری و حسابرسی

فرق حسابداری و حساب رسی

برای اینکه تفاوت حسابداری و حساب رسی را توضیح دهیم باید بگوییم وقتی فرآیند حسابداری به پایان می‌ رسد،

حساب رسی به قصد تعیین صحت و منصفانه بودن تصویر ارائه شده از حساب‌ ها، آغاز می‌ شود. حسابداری یعنی عمل ثبت و حفظ اسناد و مدارک، و تهیه و ارائه‌ی صورت‌ های مالی.

حسابداری برای پیگیری تراکنش‌ های مالی شرکتها توسط خودشان انجام می‌ شود.

حسابداری، زبان کسب و کار است، چرا که ابزاری است برای گزارشگری مالی شخصیت‌های انتفاعی و غیرکسب و کاری.

به طور خلاصه تفاوتهای حسابداری و حساب رسی را میتوان این گونه بیان کرد :

1- موضوع حسابداری تهیه و تنظیم سند حسابداری ، ثبت در دفاتر و بلاخره تهیه صورت های مالی است، در حالی که موضوع حساب رسی کنترل و اظهار نظر نسبت بصورت های مالی است.

2- حساب رس نسبت بحساب ها و صورت های مالی که رسیدگی کرده گزارش تهیه مینماید در حالی که حسابدار معمولاً گزارش ضمیمه حسابهایی که تهیه کرده است نمیکند.

3- حسابدار بطور معمول فعالیتهای مالی و معاملات را بطور روزانه در دفاتر ثبت میکند در حالی که حساب رس بصورت فصلی و یا در پایان سال مالی بررسیهای خود را انجام میدهد.

4- مسئولیت تهیه صورتهای مالی بر عهده هیأت مدیره موسسه مورد رسیدگی میباشد اما مسئولیت حساب رس بسته به اظهار نظرشان نسبت بصورت های مالی میباشد.

5- حسابدار نسبت بدفاتر و صورتهایی که نوشته است  و اسنادی که گرداوری و طبقه بندی نموده است شکی بخود راه نمی دهد  مگر در صورتی که صورتهای مالی با یکدیگر هم خوانی نداشته باشند اما این حساب رس است که موظف است کلیه ارقام و عملیاتهای مربوط بحسابداری را کنترل نماید و نتایج آن ها را با مدارک موجود تطبیق و گزارش تهیه نماید.

6- حسابداران موظف اند هزینه ها و درامدها را بصورت روزانه ثبت کنند در صورتی که حساب رس فقط بصورت مقطعی و یا در آخر سال مالی اقدام بچک کردن درستی آن ها مینماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

div#stuning-header .dfd-stuning-header-bg-container {background-image: url(http://hesabgohar.ir/wp-content/uploads/2017/04/slider.jpg);background-size: initial;background-position: top center;background-attachment: initial;background-repeat: no-repeat;}#stuning-header div.page-title-inner {min-height: 650px;}